Objev pěti nov v galaxiích M31 a M81

Listopad je na ondřejovské observatoři typický výskytem špatného počasí. I přes tuto okolnost se podařil objev pěti extragalaktických nov a to díky maximálnímu možnému využití pozorovacího času na 0,65m dalekohledu ondřejovské observatoře a spolupráci s Ondřejem Pejchou, postgraduálním studentem na Ohio State University pozorujícím toho času na 2,4m Hiltner teleskopu observatoře MDM (Kitt Peak, Arizona, USA).

Ke studiu extragalaktických nov je 0,65m teleskop využíván jednak v době, kdy nejsou vhodné pozorovací podmínky pro hlavní program, kterým je fotometrie asteroidů, a také v nocích, kdy teleskop využívají k fotometrii proměnných hvězd kolegové z MFF UK v Praze. Je vybaven CCD kamerou G2CCD-3200 umístěnou v primárním ohnisku. Kamera je osazena komakorektorem a sadou fotometrických filtrů BVRI.

V rámci programu K. Hornocha zaměřeného na výzkum extragalaktických nov se dosud podařilo objevit více než 130 nov v galaxiích M31, M81 a NGC 2403 a získat více než tisíc měření jejich jasnosti. Hlavním cílem je získávání světelných křivek ve viditelné oblasti spektra, které jsou dále využívány především ve spojení s daty z rentgenových družic. Z kombinace dat v těchto spektrálních oborech jsme schopni určovat fyzikální parametry bílých trpaslíků, na jejichž povrchu dochází k překotným termonukleárním reakcím (výbuchům) z důvodu nahromadění materiálu, který bílý trpaslík "nasává" z blízké hvězdy, s níž tvoří těsnou dvojhvězdnou soustavu.

Dalším důležitým zdrojem informací je spektrální analýza. Tu, vzhledem k poměrně nízké jasnosti těchto objektů, typicky slabších než 17. velikost v případě nov v M31 respektive 20. velikost v případě nov v M81, lze provádět pouze přístroji s průměrem objektivu výrazně větším než 1 metr. Právě s takovým přístrojem pracoval v průběhu sedmi listopadových nocí O. Pejcha. Měl k dispozici 2,4m Hiltner teleskop vybavený Boller & Chivens CCD spektrografem pracujícím v rozsahu 380-720 nm s rozlišením 0.7 nm. Kromě spektrografu byl teleskop vybaven i CCD kamerou RETROCAM s možností pořízení snímků s přímým zobrazením zorného pole o velikosti 5.0' x 3.3' přes Sloanovy fotometrické filtry.

Na rozdíl od ondřejovské observatoře je na observatoři MDM na Kitt Peaku v Arizoně listopad jedním z nejlepších měsíců co se týče počtu jasných nocí a stability podmínek. I přes náročný program spektroskopie kandidátů na kvasary zbyl díky trvale bezoblačné obloze dostatek času i na jiné objekty. Dohodli jsme se na pořízení spekter (a určení jejich typu) několika nov v M31, a také jejich snímků přes filtry Sloan g' a r'. V průběhu listopadu bylo v galaxii M31 objeveno 5 kandidátů na novy, přičemž pouze pro jednu z nich bylo k dispozici spektrální potvrzení. Dvě z těchto pěti možných nov objevil K. Hornoch z ondřejovské observatoře (druhou společně s P. Kušnirákem). První objevil nezávisle také P. Podigachoski a kol., druhou pak P. Cagaš ze Zlína a W. Pietsch a kol. Jednalo se o objekty s označením M31N 2009-11c a M31N 2009-11e. O. Pejchovi se podařilo pořídit několik spekter a klasifikovat je jako klasické novy typu FeII. Stejného typu jsou i novy M31N 2009-11a a M31N 2009-11d, které jsme rovněž klasifikovali na základě vlastních spekter. Pro všechny tyto novy byla získána řada fotometrických měření jak z Ondřejova tak z 2,4m Hiltner teleskopu.

V posledních dvou nocích, ve kterých byl k dispozici 2,4m Hiltner teleskop jsme pořídili snímky dvou polí v okolí jádra galaxie M81 pomocí kamery RETROCAM a objevili na nich dvě novy, které byly označeny M81N 2009-11a a M81N 2009-11b. Blízko okraje potvrzovacího snímku druhé z nich se nám podařilo objevit další možnou novu, M81N 2009-11c s jasností r' = 21.4 mag. Jelikož již nebylo možné získat potvrzovací snímky z další noci pomocí tohoto přístroje, pořídil jsem následující noc snímek pomocí 0,65m ondřejovského teleskopu, na kterém byly spolehlivě zachyceny všechny tři novy s hvězdnými velikostmi v rozsahu R=21.3-22.3 mag. M81N 2009-11c byla následně nalezena také na předobjevovém snímku pořízeném v Ondřejově 13.106 UT listopadu. Výsledky získané v rámci této spolupráce byly předběžně publikovány v elektronických cirkulářích Mezinárodní astronomické unie (CBET 2051, 2057-2058, 2061-2063) a budou dále použity ke studiu této třídy objektů.

Kamil Hornoch

Galerie obrázků:

Snímek pořízený K. Hornochem pomocí 0,65m teleskopu ondřejovské observatoře zachycující 6 nov v galaxii M31. Dvěmi čárkami jsou označené novy M31N 2009-11c (vlevo) a M31N 2009-11e (vpravo) objevené z Ondřejova.
Snímek novy M31N 2009-11e pořízený O. Pejchou na 2,4m Hiltner teleskopu pomocí kamery RETROCAM za velmi kvalitních podmínek (seeing 0.7").
Snímek novy M81N 2009-11a pořízený O. Pejchou na 2,4m Hiltner teleskopu pomocí kamery RETROCAM.
Předobjevový snímek novy M81N 2009-11c pořízený K. Hornochem pomocí 0,65m teleskopu ondřejovské observatoře.
Spektrum novy M31N 2009-11a pořízené O. Pejchou. Jedná se o typické spektrum klasické novy typu FeII s výraznými emisními čarami vodíku a železa. Posun vlnových délek spektrálních čar souhlasí s tím, že se tento objekt nachází v galaxii M31, která se k nám přibližuje rychlostí přibližně 300 km/s.