Nejlepší vědecké výsledky za rok 2019: Objev molekulárního plynu v chapadlech galaktické medúzy dalekohledem ALMA

Článek prezentuje výsledky prvního mapování chladného molekulárního plynu v tzv. galaktické medúze, tedy galaxii, která prochází rychlým vývojem, neboť vlivem vnějšího dynamického tlaku v hustém prostředí kupy galaxií přišla o svůj mezihvězdný plynný obsah. Ten nyní vytváří úchvatný „ohon“ táhnoucí se do velké vzdálenosti v mezigalaktickém prostoru. Jedná se navíc o první české pozorování milimetrovým interferometrem ALMA, největším pozemním astronomickým přístrojem současnosti.

Spolupracující subjekty: Yale University, University of Alabama in Huntsville, Observatoire de Paris, University of Western Australia, Institute of Astrophysics and Space Sciences (Porto), University of Toronto, University of Hertfordshire, University of Hull, Durham University

Kontaktní osoba: Pavel Jáchym

Publikace (bibliografický údaj): Jáchym, P.; Kenney, J. D. P.; Sun, M.; Combes, F.; Cortese, L.; Scott, T. C.; Sivanandam, S.; Brinks, E.; Roediger, E.; Palouš, J.; Fumagalli, M. (2019): ALMA Unveils Widespread Molecular Gas Clumps in the Ram
Pressure Stripped Tail of the Norma Jellyfish Galaxy. The Astrophysical Journal, Volume 883, Issue 2, article id. 145, doi:
10.3847/1538-4357/ab3e6c

Medúzovitá galaxie ESO 137-001. Kredit: ESO

Galaktická „medúza“ nesoucí katalogové označení ESO 137-001 v kupě galaxií v souhvězdí Norma (Pravítko). Objekt je zde zachycen v mozaice snímků složených z pozorování Hubbleovým vesmírným dalekohledem, observatoří Very Large Telescope a interferometrem ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array). Nové pozorování odkrylo velké množství chladného molekulárního plynu (znázorněn odstíny červeno-oranžové barvy) a přispělo k porozumění fyzikálním procesům. V tomto kosmickém prostředí vznikají nové hvězdy ve velmi neobvyklých podmínkách daleko od samotné galaxie.