President Klaus na Evropské jižní observatoři

Václav Klaus při své návštěvě Chile navštívil také nejvýkonnější observatoř světa - Evropskou jižní observatoř na Mt. Paranalu v poušti Atacama. Česká republika je členským státem této nadnárodní nevládní organizace. Astronomický ústav AV ČR se podílí na projektech Evropské jižní observatoře a v současné době využívá dalekohled o průměru 1,54 m na observatoři La Silla.

Budova dánského dalekohledu o průměru primárního zrcadla 1,54 m. Po modernizaci ho budou využívat vědci z Astronomického ústavu AV ČR a Matematicko-fyzikální fakulty UK ke studiu mechanismů vývoje asteroidů (projekt NEOSource).

Na www.eso-cz.cz najdete český překlad oficiální tiskové zprávy Evropské jižní observatoře o návštěvě českého presidenta na observatoři ESO.

Zápisky z cest prezidenta Klause: Chilané jsou taktní, Tato poušť je skutečně beznadějně suchá.

Astronomický ústav AV ČR a observatoř La Silla

Stanice La Silla Evropské jižní observatoře, nacházející se v poušti Atacama v Chile, poskytuje vynikající podmínky pro astronomická pozorování. Čeští vědci z Astronomického ústavu AV ČR využívají jeden z dalekohledů, které jsou na této stanici umístěny, konkrétně Dánský dalekohled o průměru primárního zrcadla 1,5 metru, ke studiu vlastností blízkozemních asteroidů a jejich zdrojů ve sluneční soustavě (projekt NEOSource).

První pozorování asteroidů v rámci projektu NEOSource proběhla v roce 2009, jejich výsledkem bylo zjištění, že asteroidy, jejichž vnitřní struktura má charakter „rubble pile“ (tvořeny shlukem menších částí, které jsou pohromadě drženy pouze vlastní gravitací), se rozpadají rotačním štěpením a vytvářejí páry asteroidů. Tato zjištění jsou potřebná k pochopení vlastností těchto potenciálně nebezpečných těles. Zprávu o těchto výsledcích jsme publikovali v časopise Nature.

Po úspěchu těchto prvních pozorování jsme se s dánskými kolegy dohodli na pokračování a podstatném rozšíření našeho projektu. Akademie věd ČR nám přidělila dotaci na modernizaci 1,5-m dalekohledu na La Silla, po jejímž dokončení budeme měření s tímto dalekohledem provádět výrazně efektivněji a kvalitněji, dalekohled budeme flexibilně a také účinněji řídit na dálku z našeho pracoviště v Ondřejově. V průběhu let 2012-16 budeme pomocí tohoto dalekohledu, spolu s kolegy z Matematicko-fyzikální fakulty UK, kteří se na našem projektu podílejí, studovat negravitační mechanismy vývoje asteroidů.

Další informace:

Některé planetky se rozpadají - Tisková zpráva Astronomického ústavu AV ČR
Rozhovor: Petr Pravec – Astronomický ústav AV využije dalekohled na jižní polokouli